Hvit Gjeterhund Forum

Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Hvit Gjeterhund Forum

Velkommen til Hvit Gjeterhund Forum!Her kan man hente og gi tips og triks, råd og vink og ellers andre små erfaringer når det kommer til alt innen våre hunder. Kort og greit et forum for spørsmål


    Kløe - Psykogent eller atopi?

    Kaja Mie
    Kaja Mie
    Admin


    Antall Innlegg : 21
    Reputation : 6
    Join date : 13.12.2012
    Bosted : Oslo

    Kløe - Psykogent eller atopi? Empty Kløe - Psykogent eller atopi?

    Poste  Kaja Mie Tir Des 18, 2012 10:37 pm

    Nå kjenner jeg flere hunder som sliter med kløe og har blitt utredet for allergi uten at noe har blitt funnet. Veterinærene heller fort mot atopi og søsteren min fortalte at det er mer nærliggende for de hun har snakket med å velge atopi framfor psykogene årsaker. Jeg vet at man kan teste ut om det er det ene eller det andre ved å bruke kortison - er det atopi vil det stoppe på kortison. Men vet ikke om vet faktisk tester det eller bare kommer med diagnosen som siste utvei. Liksom isteden for idiopatisk så sier de atopi? Har noen noe erfaring med dette - tenker siden schæfere er spesielt utsatt for atopi og flere her inne har erfaring med dem. Og er HG utsatt for atopi?

    Også lurer jeg på - om det er psykogent - hvordan trener man det vekk? Har et par som sliter med dette og har vagt tipset om å prøve å erstatte atferden med noe annet altså avbryte med et kontaktord eller en kommando før hunden får begynt å gnage seg på potene (hun er fra omplassering og har tydeligvis fått dette som vane en gang i fortiden) og ellers hindre at atferden utføres. Tanken bak var da at hun til slutt skal forbinde trangen til å gnage med det det er erstattet med. Er dette helt på jordet? Er det noen som har bedre forslag? Det er jo nært umulig for dem å hindre henne i å gjøre det da de jo må på jobb og sånn.

      Klokken er: Man Apr 29, 2024 4:33 pm